F1 versenyzők 2010

Nem számít, ki vezet most, nem számít, ki vezetett eddig. Az számít, ki fog vezetni az utolsó verseny után. Kimi Raikkönen

Felipe Massa

São Paulo, 1981. április 25.

felipe_massa_484953a.jpg

Felipe Massa nős, felesége Rafaela Bassi, akivel 2007november 30-án házasodtak össze. 2009november 30-án São Paulóban megszületett első gyermeke, Felipe. Testvérei: nővére Fernanda, öccse Eduardo.

Sauber 2002, 2004-2005


A 2002-es szezonban Massa 4 pontot szerzett, és a bajnokság tizenkettedik helyén végzett a Sauber színeiben. A csapattársa, Nick Heidfeld a tizedik lett 7 ponttal. A brazil versenyző gyors volt, ám sokszor hibázott, megpördült, így 2003-ra nem kapott újabb szerződést. A Ferrari vezetői azonban úgy vélték, hogy tehetséges, így felkarolták, és a 2003-as szezont a maranellói csapatnál tölthette tesztpilótaként. Ez az év sokat jelentett a fiatal brazil pilóta számára: sikerült csökkentenie a hibaszázalékát, és fejlődött az autó műszaki megértése, beállítása terén is. Massa menedzselését a Ferrari csapatfőnökének a fia, Nicolas Todt vállalta.

2004-ben a Ferrari ösztönzésére a Sauber ismét leszerződtette Massát versenyezni. Ebben a szezonban 12 pontot gyűjtött, és a tizenkettedik helyet szerezte meg a bajnokságban. A csapattársa, Giancarlo Fisichella 22 ponttal a tizenegyedik lett.

2005-ben az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve lett Massa csapattársa. A brazil általában gyorsabbnak bizonyult a kanadainál, és a világbajnoki pontversenyben is megelőzte: Massa 11 ponttal a tizenharmadik, Villeneuve 9 ponttal a tizennegyedik lett.

Ferrari

2006

A 2005-ös szezon során a Ferrari egyik versenyzője, Rubens Barrichello váratlanul úgy döntött, hogy nem tölti ki a 2006 végéig szóló szerződését a csapatnál, hanem a Hondához szerződik. A Ferrari számára kézenfekvő helyettes volt Massa, akinek évek óta egyengették a pályafutását. A szezonnyitó Bahreini Nagydíjon már a második rajtkockából indulhatott Schumacher mellől. A versenyen egy kipördülés majd a boxkiállásnál történt problémák miatt csak a kilencedik lett. Malajziában rajtbüntetés miatt a 21. helyről indulva az ötödik helyen ért be a csapattársa előtt. Az első dobogós helyezését az Európa Nagydíjon érte el. A szezon második felében beérte a pontversenyben Fisichellát, és a harmadik helyen végzett a világbajnokságban 80 ponttal. Massa az évben sokszor segített a csapattársának, Michael Schumachernek megnyerni a versenyt, ő maga Törökországban szerezte meg a pályafutásának az első győzelmét, majd Interlagosban, hazai pályán is nyert. Ezen a futamon a Ferrari megengedte, hogy Massa a hagyományos piros helyett nemzetiszínű overallban versenyezhessen. Miután Michael Schumacher Monzában bejelentette a visszavonulását, a csapat egyúttal nyilvánosságra hozta a 2007-es pilótafelállását: Massával 2008-ig szerződést hosszabbítottak, míg a brazil csapattársa a finn Kimi Räikkönen lett.

A 2006-os remek szerepléséért 2007-ben megkapta a Lorenzo Bandini trófeát.

2007

2007-ben a csapattársa, Kimi Räikkönen világbajnok lett, ő pedig a 94 ponttal a 4. helyen végzett a bajnokságban. Ausztráliában technikai problémák miatt az utolsó helyről kényszerült indulni, a versenyen a hatodik lett. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de mindkét McLaren megelőzte. Amikor vissza akarta előzni Hamiltont, kicsúszott az egyik kanyarban, és Heidfeld mögé az ötödik helyre esett vissza. A verseny végéig nem is tudott javítani a pozícióján. A gyenge kezdés után a Bahreini hétvégén egyértelműen dominált: a pole-ból megnyerte a versenyt, majd ugyanez következett Barcelonában is. Monacóban nem tudta tartani a McLarenek tempóját, a harmadik lett. KanadábanGiancarlo Fisichella-val együtt kizárták, mert nem vették figyelembe a boxkijáratnál a piros lámpát. Ezt egy harmadik, majd egy második hely követte az Egyesült Államokban és a Francia Nagydíjon. Silverstone-ban a boxutcából kellett rajtolnia, mert az autója lefulladt a rajtnál. A verseny végéig az ötödik helyre jött fel. A kaotikus Európa Nagydíjat sokáig vezette, míg az utolsó körökben meg nem előzte Fernando Alonso. A Hungaroringen csak a 13. helyen végzett pont nélkül. Törökországban az első helyről indulva nyert a csapattársa előtt. Monzában már a 10. körben búcsúzni kényszerült a felfüggesztés hibája miatt, majd Belgiumban a második lett Räikkönen mögött.

A Japán Nagydíjon a Ferrari versenyzői intermediate gumiabroncsokkal rajtoltak el a kötelező esőgumik helyett, emiatt ki kellett állniuk kereket cserélni, és mindkét versenyzőnek ezzel elszálltak a győzelmi esélyei. Massa, aki még boxutcaáthajtásos büntetést is kapott, az utolsó körben látványos csatát vívott Kubicával a hatodik helyért, amit meg is szerzett. Kínában a harmadik lett Räikkönen és Alonso mögött. Az utolsó Brazil Nagydíjon a két McLarenes és a finn csapattársa volt esélyes az egyéni világbajnoki címre, a brazil már nem. Massa megszerezte a pole pozíciót, de a versenyen elengedte a csapattrását, és ezzel hozzásegítette őt a világbajnoki címhez. A hazai pályán versenyző brazil a második lett. A Ferrari megnyerte a konstruktőri világbajnokságot, miután a Mclarent kizárták a konstruktőri bajnokságból.

Három futamgyőzelmet szerzett, Bahreinben, Spanyolországban és Törökországban nyert, hatszor indult a pole pozícióból.

2008 

Massa 2008-ban hat futamot nyert meg (Szahír, Isztambul, Magny-Cours, Valencia, Spa-Francorchamps, Interlgos) és ugyanennyiszer rajtolt a pole pozícióból.

A 2008-as Ausztrál Nagydíjona rajt után az első kanyarban önhibájából kipördült, később műszaki hiba miatt kiesett, pedig a 4. helyről indult. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de a második pozícióban műszaki hiba miatt megpördült, így kiesett. A verseny után többen bírálták Massa teljesítményét, mondván, hogy nem képes megfelelően uralni az autót. Választ adva a kétkedőknek a soron következőBahreini Nagydíjon messze a leggyorsabb volt a szabadedzéseken, és alig maradt le az első rajtkockáról. A versenyen már a rajtnál az élre állt, azonnal lerajtolta Robert Kubicát, és magabiztosan nyert első 2008-as pontjait megszerezve. A következő nagydíjon a harmadik helyről indulva a második lett Räikkönen mögött. Törökországban, ahol a megelőző két évben megnyerte a versenyt, ismét jó esélyekkel indult. Az időmérőn megszerezte a pole-pozíciót, a versenyen a harmadik helyről induló Lewis Hamilton végig a nyomában volt. Hamilton a könnyebb autójával az első boxkiállás után meg is előzte, de nem tudott elegendő előnyt szerezni ahhoz, hogy előtte maradjon. Massa zsinórban harmadszor is menyerte a Török Nagydíjat, és felzárkózott a világbajnokság második helyére Räikkönen mögé, ahonnan visszaszorult a harmadikra a Monacói Nagydíj után. A hercegségben megnyerte az időmérő edzést, és az esős futamot is vezette az elején, de a hibájának (kicsúszott a Saint Dévote kanyarban) és a csapat boxutcai bakijának köszönhetően csak a harmadik lett.

A Kanadai Nagydíjon jelentős hátrányba került, amikor a biztonsági autós időszak alatt végrehajtott tömeges boxkiállások során Räikkönennel együtt állt ki, de őt nem tudták megtankolni. Räikkönen ekkor kiesett, mert Hamilton a boxutca kijáratánál hátulról nekiütközött. Massa a következő körben kénytelen volt újra kiállni üzemanyagért. A mezőny végéről szép előzésekkel (egy alkalommal a hajtűkanyarnál egyszerre két autót is megelőzött(Barrichello-t és Kovalainent)) az 5. helyre tudott feljönni. Az így szerzett pontjaival először az évad során Räikkönen elé került a pontversenyben. A futamot megnyerő Robert Kubicaazonban mindkettejüket megelőzte. Franciaországban a pole Räikkönené lett. Massa a versenyen a második helyen haladt, amikor a csapattársa kipufogóproblémák miatt lelassult, és így megelőzhette, és így megnyerte a futamot. Massa a pályafutása során először állt az élre a világbajnoki pontversenyben. 1993 óta először fordult elő, hogy brazil van az élen a világbajnokságban.

A Brit Nagydíjon a csapat hibája miatt csak a 9. rajthelyet szerezte meg, és az első körben megpördült, így visszaesett az utolsó helyre. A verseny alatt végig szenvedett, rengetegszer pördült meg, és a versenyt csak az utolsó, 13. helyen kétszeres körhátrányban fejezte be. Ezzel a világbajnokságban utolérte a versenyt megnyerő Hamilton, és a negyedik helyen célbaérő Räikkönen, így hármas holtverseny alakult ki.
A pontversenyben így Hamilton vette át a vezetést. Bár három-három győzelme, egy-egy második, egy-egy harmadik, egy-egy ötödik és egy-egy tizenharmadik helye volt Massa-nak és Hamiltonnak is, Massa a másik két futamon kiesett, Hamiltonnak viszont volt egy 10. helye Franciországban, így jobb eredmény volt, mint Massa-nak.

A Német Nagydíjon a második rajtkockát szerezte meg, a versenyen a harmadik lett, mivel megelőzte a honfitársa, Nelsinho Piquet, aki a biztonsági autós fázis előtt állt ki a boxba rengeteg pozíciót nyerve ezzel.
A Magyar Nagydíjon a 3. helyről lerajtolta a két McLarent, majd a verseny nagy részében vezetett, de 3 körrel a vége előtt a motorja füstölve megadta magát. Massa teljesítette a verseny 90%-át, ezért értékelték a 17. helyre. A világbajnokságban visszaesett a 3. helyre csapattársa mögé, aki a versenyen a harmadik lett.
Az Európa Nagydíjon az új valenciai pályán rajt-cél győzelmet aratott, ami teljes mértékben kárpótolta a Hungaroringi fiaskóért. Ezzel a győzelemmel 6 pontra jött fel Hamilton mögé.
A Belga Nagydíjat Räikkönen kicsúszásának és Hamilton 25 másodperces büntetésének köszönhetően megnyerte.
Az esős Olasz Nagydíjon a 6. helyről indult, és ugyanitt fejezte be a versenyt maga mögött tartva Lewis Hamiltont.
Szingapúrban, a Forma–1 első éjszakai nagydíján megszerezte a pole-pozíciót. A futamon az élen haladt, amikor Nelsinho Piquet balesete miatt beküldték a pályára a biztonsági autót, ami mögül mindenki egyszerre jött ki tankolni. A jelzőrendszer hibájából túl korán indult el, és magával rántotta az üzemanyagtömlőt, amit a boxutca végéig húzott. Csak jelentős időveszteséggel tudott visszaállni, majd boxutcaáthajtásos büntetést kapott, ráadásul a verseny végén meg is pördült, így pont nélkül tizenharmadikként fejezte be a versenyt. A versenyen Hamilton a harmadik lett, és így hét pontra növelte az előnyét.

A Japán Nagydíjon csak az 5. helyről indulhatott. A verseny elején a rajtnál visszaeső Hamilton megelőzte, de összeütköztek a sikánnál, és Hamilton meg is pördült. Hamilton a mezőny végére tudott visszaállni, míg Massa továbbhaladt, de nem sokkal később boxutcaáthajtásos büntetést kapott Hamilton meglökéséért. A mezőny hátsó feléből kapaszkodott vissza, amikor ütközött a boxból éppen kihajtó Bourdais-val. Ezúttal ő állt keresztbe a pályán, de folytatni tudta a versenyt, és a leggyorsabb kört is megfutva a 8. helyen ért célba. Massa a nagydíj után tagadta a felelősségét mindkét esetben. A 6. helyen célbaérő Bourdais az ütközésért utólag 25 másodperces büntetést kapott, ezzel visszaesett a 10. helyre, így Massa feljött a 7. helyre 5 pontra csökkentve a hátrányát a pontot nem szerző Hamiltonnal szemben. A Kínai Nagydíjon a 3. helyről indult, ebben a pozícióban versenyzett végig, míg nem a verseny vége előtt nem sokkal Räikkönen elengedte, így a 2. helyen ért célba. A futamot Hamilton nyerte meg, így az utolsó, Brazil Nagydij előtt a brit előnye 7 pont volt. Massa könnyedén győzött a hazai versenyén, míg Lewis Hamiltont az utolsó körökben megelőzte Sebastian Vettel, Hamilton így a hatodik helyre szorult vissza, és ebben a befutási sorrendben a brazil lett volna a világbajnok. Hamiltonnak sikerült az utolsóelőtti kanyarban megelőznie a száraz pályára való gumikkal küszködő Timo Glockot, így a brit egy pont előnnyel megnyerte a 2008-as világbajnokságot. Massa a második lett 97 ponttal.

2009

2009-ben számos szabályt gyökeresen megváltozatattak a sportágban (slick gumik visszahozatala, szélesebb első, keskenyebb, magasabb hátsó szárny, szezon közbeni teszttilalom, 18000-es fordulatszám korlátozás, engedélyezett KERS, amelyet a Ferrari beépített autóiba). Számos nagycsapat, köztük a Ferrari, a McLaren, a BMW, nem tudott jól alkalmazkodni az új szabályokhoz. Massa az első négy versenyen nem tudott pontot szerezni: Ausztráliában és Kínában technikai probléma miatt kiesett. Malajziában a csapat hibája miatt a 16. helyről indult. Az eső miatt korán leintett versenyen a 9. helyig ért fel, így nem ért el pontot. A Bahreini Nagydíj a 14. pozícióban fejezte be, messze a pontszerző helyektől. Spanyolországba a Ferrari számos újítással érkezett, Massa negyedik lett az időmérőn. A verseny nagy részében a 3. helyen autózott, de a futam végén jelezték neki, hogy kevesebbet tankoltak neki az utolsó kiállásánál, mint amennyivel befejezhette volna a versenyt. A brazilnak így vissza kellett vennie a tempóból, végül a 6. lett csak. Utólag kiderült, hogy elég üzemanyaga volt a brazilnak a futam befejezéséhez. Monacóban 4. lett csapattársa, Räikkönen mögött és megszerezte a leggyorsabb kört is. Az isztambuli és silverstone-i pontszerzése után jó rajtjával, majd a jó boxstratégiával először állhatott dobogóra a Nürburgringen.

A Magyar Nagydíj időmérő edzésének második szakaszában a pálya gyors részén, a négyes kanyar előtt egy, a Rubens Barrichello autójának hátsó felfüggesztéséből elszabadult rugó, sisakjának ütközött. Massa szinte fékezés nélkül csapódott a gumifalba. Ezután a pályakórházba, majd a budapesti Állami Egészségügyi Központba (a korábbi Honvéd Kórházba) szállították, ahol homlok- és arccsonttöréssel megműtötték.
2009. augusztus 3-án hagyta el a budapesti kórházat, ő és családja magánrepülőgéppel brazil otthonukba repültek.

Először arra az álláspontra jutott az olasz istálló hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fogja helyettesíteni, az egész szezonban. Schumacher mugellói tréningje után erős nyaki fájdalomra panaszkodott és ezzel a terapeuták sem tudtak mit kezdeni. Így az olasz Luca Badoert ültették be két versenyre (Európai Nagydíj, Belga Nagydíj), de nem bizonyult elég gyorsnak. Végül a Ferrari leszerződtette a Force India pilótáját, Giancarlo Fisichellát az utolsó öt versenyre és megkapta a 2010-es tesztpilótai ülést is.






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 15
Heti: 24
Havi: 20
Össz.: 17 728

Látogatottság növelés
Oldal: Felipe Massa
F1 versenyzők 2010 - © 2008 - 2024 - formula-versenyzok.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »