Suomussalmi, 1981. október 19.
Kovalainen 2002 óta van együtt barátnőjével, Catherine Hyde brit diáklánnyal, aki sportpszichológiát hallgat az egyetemen. Esküvőjüket 2010. október 10-ére tervezik.
2006-ban Kovalainen a Renault Formula-1-es csapatánál volt tesztpilóta. Miután Fernando Alonso az év végén elhagyta a csapatot, Kovalainen versenyző lett a csapatnál. 2007-ben legjobb helyezése egy második hely volt Japánban. Végül 30 pontot gyűjtött, ami a hetedik helyre volt elég neki. Kovalainen majdnem véghez vitte azt a bravúrt, hogy minden versenyen célba ér, de Brazíliában kiesett. Csapattársa, Giancarlo Fisichella az év végén nyolcadik lett az összetettben.
2008-ra a McLaren csapathoz igazolt, az évad első versenyén, Ausztráliában megfutotta a leggyorsabb kört, és ötödik lett. A Maláj Nagydíjon öthelyes rajtbültetést kapott, de a versenyen felküzdötte magát a harmadik helyre. Bahreinben az 5. helyen zárt és – az évadban már másodszor – megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
A Spanyol Nagydíj 22. körében egy kanyarban autójának a bal első kereke kipukkadt. Közel 200 km/órás sebesség mellett orral a gumifalba csapódott. A 26 g-s erejű ütközéstől elvesztette az eszméletét, az orvosi személyzet emelte ki az összetörött autóból.[1] Már a hordágyon magához tért és a pálya elsősegély-központjában elvégzett vizsgálatok szerint nem szenvedett komoly sérülést. Helikopterrel Barcelonába szállították további vizsgálatokra és másnap reggel hagyhatta el a kórházat.
A Török Nagydíj előtt orvosi vizsgálaton kellett átesnie, ahol alkalmasnak ítélték a versenyzésre. Az időmérő edzésen a 2. helyre kvalifikálta magát, ami pályafutása addigi legjobb edzéseredménye volt. A rajtnál beragadt, majd ütközött Kimi Räikkönennel és a boxba kelett hajtania kerékcserére. A mezőny végéről csak a 12. helyre tudott felzárkózni. A Monacói Nagydíjon ismét a mezőny végéről kellett felzárkóznia, hiába kvalifikálta magát a 4. helyre az időmérő edzésen. Az esős futamon, folyton változó körülmények között a 8. helyre tudott feljönni, egy pontot szerezve ezzel magának és a McLarennek Hamilton tíze mellé. Az egyéni világbajnokságban maradt a 6. helyen, bár Mark Webber pontszámban beérte.
Kanadában a 7. helyről rajtolt, de a verseny végén megint nem szerzett pontot, mert kétszer volt a boxban, és sok gyengébb autó végzett előtte, akik csak egyszer álltak ki. Itt Webber se szerzett pontot, így Kovalainen maradt a hatodik. A Francia Nagydíj végre összejött neki: igaz, csak az 5. helyre kvalifikálta magát, és feltartás miatt öthelyes rajtbüntetést kapott, de jó versenyzéssel a 4. lett, sőt a dobogóra is esélyes volt, de végül nem sikerült megelőznie Jarno Trullit.[2] A következő versenyen hiába szerezte meg a pole pozíciót, Hamilton megelőzte, pár körrel később Kovalainen megpördült, és Räikkönen is elment mellette. Végül az 5. helyen zárta a versenyt.
A Német Nagydíjon Kovalainen a 3. helyről indulhatott, és végül az 5. helyen zárta a versenyt.
A Magyar Nagydíjon Kovalaninen a 2. helyről indult, csapattársa, Lewis Hamilton mögül. Sokáig a 3. helyen autózott, mivel Felipe Massa megelőzte még a rajtnál. Hatalmas szerencséjére, Massának és Hamiltonnak is problémái adódtak. Hamilton defektet kapott, míg Massának 3 körrel a verseny vége előtt megállt az autója a célegyenesben. Így végül megnyerte élete első Formula–1-es nagydíját. Első futamgyőzelme mellett arról is emlékezetes lesz számára a XXIII. Magyar Nagydíj, hogy ő lett a Formula-1 100. futamgyőztese. Érdekes egybeesés, hogy a XXIII. Magyar Nagydíjon Kovalainen a 23-as rajtszámú McLaren MP4-23-mal nyert.
Valenciában a 4. lett. Spában a 3. helyre kvalifikálta magát, de a rajtnál nagyon visszaesett, majd áthajtásos büntetést kapott, mert összeütközött Mark Webberrel. Végül műszaki hiba miatt ki kellett állnia a versenyből. Monzában a második helyről rajtolt és itt is ért célba. A Szingapúri Nagydíjon az 5. helyről indulhatott, de a Piquet balesete miatti biztonsági autós időszakban visszaesett és csak a 10. helyen ért célba. A Japán Nagydíjat motorhiba miatt feladni kényszerült. A világbajnokságban a 6. helyen áll, 51 ponttal.